torsdag 16 juli 2015

Sommar

Sommar med sol, bad och värme. Sommar med regn, mulet och vind. Sommar med utflykter, myggbett och blomdoft. Sommar med allt vi vill, och en del vi bara gör av vana eller för att vi måste. Sommar är att vara utomhus så mycket vi kan och njuta av långa dagar och ljusa kvällar, om än påbyltade och med paraply. Sommar är grönska och blåa (el kanske gråa) hav. Sommar är njutning nära den natur vi kommer från.

Vi fyller lata dagar med ingenting, eller arbete, eller aktiviteter, möten med släkt och vänner, ensamma stunder och dagar för återhämtning på olika sätt. För min egen del har sommaren förändrats, från en tid då man for hit och dit för resor och upplevelser, skratt och bad, möten och kalas, till dagar som är mindre fulla av aktiviteter, dagar då jag nu får tid att kravlöst göra ungefär det jag själv vill. Mycket lugna dagar, ofta för mig själv men utan att känna mig ensam, är vad jag söker. Och jag hinner träffa vänner och släkt, fast i mindre skala. Flera dagars samvaro krymper till några timmar, eller någon dag. Och det är bättre så just nu. Inte för att det som var förr var dåligt, inte alls. Det var ett aktivt, sprudlande liv som jag tyckte om. Men livet förändras. Det märkliga är man kan finna nöje i annat än förr, när man blir äldre. Det visste jag inte! Fast det är förstås lika naturligt som att man en dag tröttnat på sandlådan ... Vi växer alla, hela tiden, och livet ger oss i bästa fall chansen att upptäcka annat än det gamla invanda, att gå nya vägar, och hitta nya sätt att leva.

Jag vill fortfarande uppleva saker, men det känns inte som ett tvång att det ska vara stora, långa resor. En stund vid svenska kusten är också en upplevelse. Att sitta invid en vitmurad husvägg, med doft av kaprifol och rosor är något att njuta av. Att "bara vara", just där man är, och vara nöjd med stunden, det önskar jag alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar