måndag 30 april 2012

Förutbestämt liv?

Ibland möter jag tanken att livet är förutbestämt. Jag vet inte riktigt hur man tänker då. Jag kan hålla med om att vissa saker sker per automatik i våra liv. Vi åldras och så småningom dör vi. Men om man dessutom menar att det finns en plan för våra liv, uträknad av någon högre makt eller inbyggd i våra gener, då är jag inte med längre. Det skulle ju innebära att man fråntas sin fria vilja och möjlighet att välja vart man går i livet, eller hur livet ska utvecklas för oss alla på jorden.

Vi vet att livet ger oss många val. Otaliga gånger, flera gånger varje dag t o m, väljer vi. Ibland är valen rätt omedvetna och går snabbt, ibland känner vi tydligare att vi gör ett val som är viktigt på något sätt. Vi väljer inte bara vad vi vill lägga våra pengar på, vi väljer också hur vi ska svara och agera i olika situationer. Inte förrän efteråt vet vi om vi valde rätt eller fel - eller vet vi? Även val som kan visa sig negativa efter ett tag, kan vara val som jag var tvungen att göra just då. Vi prövar olika vägar och kanske blir inte alla beslut lyckade. Men de är ändå erfarenheter som vi bär med oss vidare i livet. Ett "felaktigt val", en vilsegång, behöver inte vara fel. Det kanske är den vägen vi måste ta för att komma fram till ett bättre val så småningom.

Vi kan inte välja allt i livet, förstås. Jag kan inte välja vilka som bor granne med mig, vilken arbetsplats jag hamnar på eller vilka kollegor jag får. Mycket styrs av omständigheter som vi inte rår över själva. Att säga att envar är sin egen lyckas smed och att det bara är en själv det beror på, hur det går i livet, det är inte riktigt sant. Men det är ändå så att vi har har möjlighet att välja i många situationer.

Valfriheten innebär också att jag tar ansvar för mitt liv och mina handlingar. Jag kan inte skylla ifrån mig på andra, inte heller säga att det jag gör inte betyder något i det stora hela. Istället kan jag försöka handla på bästa sätt, inte bara för mig själv utan även så att det blir tillräckligt bra för dem som finns omkring mig. Jag kan försöka ta ansvar för att bidra till en bättre miljö, och jag kan välja mina ord när jag talar till andra. Jag säger inte att jag alltid lyckas, men om jag lever med inställningen att jag vill detta, att jag vill ta ansvar för mina val och försöka välja "rätt", då tänker jag att jag i alla fall ger mig själv bättre förutsättningar att lyckas, än om jag skulle säga att allt är förutbestämt. Ett liv som är förutbestämt skulle för mig bli rätt meningslöst att leva, eftersom jag då inte skulle kunna påverka något i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar