torsdag 12 april 2012

Pengars värde och/eller livsvärde?

Vad händer egentligen med oss när vi ständigt matas med fakta om hur landets och världens ekonomi ser ut? Hur påverkas vi, och till vilken nytta är dessa "katastrofrapporter" om en allt dystrare ekonomisk framtid? Vem tjänar egentligen på dessa rapporter? Hur påverkas jag i realiteten av att få veta att ekonomin är dålig i t ex Grekland? Leder det kanske till att jag själv får lägre förhoppningar kring min egen ekonomi, ev löneutveckling etc? Betyder det också att de som är insatta, ekonomer och makthavare av olika slag, kan passa på att sko sig på situationen (för det gör de ju!) medan jag tror att det inte finns några pengar till mig?

Detta är tankar som dyker upp hos mig nästan varje gång en ny rapport kommer om att börsen faller, att våra pensioner håller på att krympa, eller liknande. Det är nog bra och viktigt att media följer och skriver om börsens utveckling, men för gemene man, såna som jag, är det ofta redan för sent att agera och t ex sälja fonder eller aktier. Finansvalparna har förstås redan agerat, och säkrat sina pengar för länge sedan.

Och mycket av det tal om pensioner som fyller media idag, menar jag fungerar framför allt som skrämselpropaganda. Viktig upplysning ja, men genom att vi hör att vi måste jobba länge och mycket för att ha lika hög (eller nästan lika hög) standard som pensionärer, som vi blivit vana vid som löntagare, blir vi på något sätt "dresserade" till att se en lång arbetskarriär som nödvändig. Tyvärr vinner vanliga löntagare inte mycket på att jobba flera år efter 65, efter vad jag förstått.

Jag tänker att det egentligen är andra än vanliga löntagare som vinner mest på att hålla befolkningen sysselsatt i arbete, och gärna ett arbete som tar så mycket kraft att man inte orkar mycket mer än slötitta på tv eller hänga vid sociala medier på internet. Trötta arbetstagare ställer få krav och utslitna jobbare lär sig att man ska vara glad att ha ett jobb och en lön, för tänk vad låg lön de har i andra länder!

Samtidigt förstår jag ju att det inte existerar konspirationer, som är genomtänkta av någon/några för att hålla oss sysslesatta så länge och mycket som möjligt. Och jag vinner förstås en del själv på att jobba, jag får ju en inkomst att leva av. Men om pensionen inte blir lika hög som lönen, vilket jag ju verkligen vet är sant, så är det inte mycket jag kan göra åt det. Jag föredrar att inte oroa mig för en framtid som jag inte vet något om. Jag tänker också att jag inte kan skjuta upp livet till senare, inte planera alltför mycket för kommande dagar. Jag vet ju bara att jag lever nu - det finns ändå inga garantier för hur livet blir längre fram.

Självklart kan och ska man läsa ekonomiska rapporter, likaväl som andra nyheter. Men jag vill hålla lite distans till dem, och minnas att det är livet här och nu som är det viktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar