onsdag 4 april 2012

Stilla kväll

Igår skrev jag om musik och att mycket av gamla godingar från t ex 60-talet kan kännas som rätt enkel musik. Idag fick jag fram en gammal klassiker som däremot står sig genom alla tider, Marvin Gaye's What's going on. Hela albumet är som en fantastisk enhet av musik och ytterst tänkvärda texter.

Det han beskriver är en värld där klyftorna mellan fred och krig, välstånd och fattigdom, våld och trygghet är stora. Och idag är de knappast mindre.

Häromdagen cyklade jag hem, efter ett gympapass, i en ljus och stilla kväll, och tänkte på vad glad jag kan vara att leva i ett så lugnt och säkert samhälle. Knappt en människa var ute, solnedgången skymtade än som ett brandgult sken i väster, och jag kunde lugnt ta mig hemåt, nöjd efter ännu ett roligt gympapass.

Samtidigt har flera elever denna vecka haft redovisningar av böcker de läst, bl a Anne Franks dagbok och andra böcker från tiden för andra världskriget. Då, under kriget, fick så många leva i skräck och fruktan, deras städer och samhällen bombades sönder, de flydde eller tvingades gömma sig. Och även idag lever många under sådana förhållanden på andra ställen i världen. Fattigdom och svåra arbetsförhållanden finns på många platser, alltmedan penger satsas på forskning som går ut på att genom skicka neutriner genom ett stort rör för att se om Einstein hade rätt i sin teori om att ljuset är det snabbaste som finns.

Jag förstår att världens fattigdom och ondska inte löses mot att man avstår från forskning om annat. Men jag önskar att det såg annorlunda ut i världen, och tänker att vi som bor i denna del av världen nog sällan tänker på att uppskatta sådana enkla och för oss naturliga ting som fred, trygghet och frihet.

Det enda vi, var och en, kan göra är att fortsätta tro på det goda och göra det vi själva kan för att sprida trygghet och kärlek omkring oss. Marvin Gaye är en av dem som kan stärka i alla fall mig i vetskapen om att det finns många som vill det goda. Att han själv gick ett sorgligt öde till mötes och att han hade ett tufft liv ändrar ingenting, utan visar bara ännu mer att vi andra måste fortsätta tro på det goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar