tisdag 3 april 2012

Music, maestro ...

Musik är centralt i mitt liv, utan att jag själv är musiker och knappast ens hobbysångare, fast jag gärna skulle vilja sjunga mer. Musiken är som en följeslagare genom mina dagar, den har ofta styrkt och väglett mig. I musik och framför allt låttexter möter vi andras tankar, ungefär som i poesi eller annan litteratur. Texterna kan sätta ord på mina känslor och tankar och fungera som en gemenskapsmarkör då jag känner igen mig. Själva musiken understryker, om det är en bra låt, de ord och tankar som förmedlas. Att låttexter sällan är så krångliga som en del poesi kan vara behöver inte betyda att de är platta och intetsägande, även om det finns sådan musik. Men bra låttexter slår ofta modern poesi, om ni frågar mig!

Jag har alltid läst mycket och varit något av en bokslukare, och även läst litteraturvetenskap, men jag måste erkänna att modern poesi har rätt svårt att falla mig på läppen. Text som blir alltför obegriplig talar inte till mig. Övertydligt behöver det inte vara, eller ska helst inte vara för min del. Jag vill gärna få grunna lite över ord och formuleringar, men orden måste skapa någon slags bild hos mig för att gå hem. Pär Lagerkvist är en klar favorit bland svenska lyriker, och en för allmänheten mer okänd poet som jag fann för några år sedan är Bertil Pettersson, som skrivit fantastisk kärlekslyrik. Jag vet inte om så klar, genomarbetad och stämningsfull lyrik skrivs och ges ut idag, det jag stött på i bokväg känns ofta alltför kryptiskt.

Om låttexter är obegripliga gör mindre. Tänk bara på gamla fina klassikern A Whiter Shade of Pale. Inte gör det så mycket att man inte helt förstår allt i den låten, det är ändå så fin harmoni mellan musik och text att det är en ren njutning att lyssna. Musiken kompenserar på något sätt texten och skapar en helhet.

För ett tag sen lyssnade jag på en radiokanal med 60-70-80-talshits. Kul, i och för sig! Men faktiskt upptäckte jag också att många texter på den tiden var väldigt tunna och rätt enahanda, med upprepande av meningslösa refränger, och med en musik som också var mycket enkel. Så allt var inte bättre förr, vilket var en kul upptäckt. Det finns massor av musik som är bra mycket bättre och genomarbetad i dag än den var förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar