onsdag 21 mars 2012

Ljushet

Vårljusets återkomst är alltid en glädje. Nu i mars har vi redan länge kunnat njuta av allt längre dagar. Livet känns lättare och vi vet att vi går mot sommar och värme. Fram till idag har vi inte fått njuta av riktig vårvärme, men det är som det ska. Våren kan gärna komma långsamt, tycker jag. Då får vi njuta desto längre av denna härliga tid då vi bara får mer och mer ljus, mer och mer värme.

Det fanns en period för några år sedan då jag led rätt mycket, och mer för varje år, av höstens och vinterns mörker. Det var perioder av dagar som aldrig tycktes komma helt, dagar då man levde som i en säck och aldrig såg dagsljus utom som en kort glimt genom fönstret. Likaså kunde dåligt väder påverka humöret, särskilt om det kom många sådana dagar efter varandra.

Numera berör det mig inte lika mycket med mörker och vinter, inte heller påverkas jag så mycket av dåligt väder. På något sätt har jag kommit över detta med att låta sådana yttre faktorer inverka på humör och tankar. Det som är viktigt i livet är det som finns inom mig, inte yttre saker, varken ting, väder eller längden på dagsljuset, saker som jag inte kan påverka själv.

Att ljuset känns välgörande och uppiggande är mer en positiv bonus i livet. Och värmen som kom idag och gjorde luften så ljummen när jag åkte från jobbet, den var som en lätthet, som att vara i en perfekt anpassad miljö där luften var som ett med mig, den var varken kall, blåsig eller varm - bara en omgivande miljö som jag kunde gå och vistas i utan motstånd, utan att kura ihop mot vind och kyla. Visst är det skönt med sådana bonusfaktorer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar