tisdag 1 maj 2012

Meningar

Om än livet inte är förutbestämt så finns det en mening i mycket som sker. Allt är dock inte meningsfullt i betydelsen att det är positivt eller bra att det händer. En del är inte meningsfullt alls, utan bara olycka och elände. Jag tänker inte att det finns en mening i ondska, t ex. Den är bara ond och kan möjligtvis fungera som avskräckande för oss - vilket inte betyder att ondskan blir meningsfull för mig.

Just när något händer har vi nog ofta svårt att förstå vilken betydelse det kommer att få för oss. Men i efterhand kan vi begrunda och förstå att det kanske inte var goda händelser, men att de fick sin betydelse för oss, kanske först mycket långt efteråt.

Det finns också tillfällen som sticker ut redan när de sker. Det kan vara ett möte eller några ord som någon säger, ord som ger en insikt eller aha-upplevelse, människor som har ett särskilt förhållningssätt så att man redan från början känner att denna person kommer betyda något för en lång tid efteråt. Man kanske inte ses igen, eller har kontakt alls, men orden och mötet kan ligga kvar hos en.

Så är det i alla fall för mig, och nu gör jag som vi ofta gör, utgår från oss själva och tänker att andra har samma erfarenhet. Det vet jag ju inget om egentligen, så kanske blir dessa ord mer krypiska för dig som läsare än vad jag avsett. Men den som känner igen sig, den vet vad jag menar.

Numera söker jag inte alltid efter mening och förståelse så som jag gjorde förr. Jag har insett att man inte behöver förstå allt, inte heller meningen med livets alla sidor. Och vad gäller meningen med livet så tycker jag om orden från Bröderna Karamasov, som Owe Wikström lyfter fram i en av sina böcker: "att älska livet mer än dess mening". Det är ett befriande sätt att tänka, som jag nog berört förut i bloggen. Samtidigt vet jag mycket väl, att vissa saker, händelser och möten har en inneboende mening som är viktig för mig. Exakt vad och hur de är det är förstås personligt, och svåra att beskriva utan att berätta hela mitt liv, precis som andras erfarenheter är personliga för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar