söndag 27 maj 2012

Eurovision

Denna kväll, då hela Sverige verkar titta på Eurovision Song Contest lyssnar jag istället på musik från förr. Jag har rätt svårt för schlagermusik, även om det finns vissa mycket bra låtar, som t ex Loreens låt i år! Men allmänt sett är det inte min typ av musik. Jag tror det hänger ihop med att jag var ung på 60-70-talet, då schlager ansågs fult och töntigt, i alla fall i mina kretsar. Vi lyssnade på soul, pop, rock, disco ... musik med takt och mening av ett helt annat slag!

Dagens schlager är förstås inte jämförbar med dåtidens. Musiken idag är betydligt bättre, men verkligen inte överallt. Och så är det ju lite konstigt att tävla i musik. Numera kan man ju också ringa in och rösta själv, och jag är säker på att en del ringer flera samtal. Kompisröstning mellan länder lär vara vanligt, och det gör ju också att resultaten blir snedvridna. Och vem bestämmer vilken låt som är bäst, när det verkligen är så stor skillnad på vad man gillar?

Nej, jag föredrar att lyssna på Human League, Ultravox, Madness och Simple Minds istället för på schlager! Den musiken håller än, i alla fall för mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar