onsdag 4 januari 2017

Nytt år

2017 kom med terror, så som vi vant oss, tyvärr. Attacken på en nattklubb i Istanbul var förfärlig. Varför någon vill göra sånt, är vi så många som inte förstår. Ja, kan någon förstå det? Förutom förövarna själva förstås.

Och kall luft och ymnigt snöfall drar in oss i våra hem, alla vi som har ett varmt hem att förskansa oss i. Tacksamheten är stor över denna bostad, där jag kan betrakta snöyran utanför men slipper utsätta mig för den. Jag hör hur vinden tar i runt knuten vid balkongen. Genom fönstret ser jag att snötäcket på balkongbordet redan är några centimeter tjockt. Rumsfönstret som vetter åt ett annat håll har fått ett spetsmönster av snö klistrat mot sig, och vita gardiner på sidan. Världen är annorlunda och ny, men ändå inte. Den har bara fått nya kläder, vita kläder som döljer det gråbruna som finns under. Tänk om det var så lätt att dölja all ondska som finns, att bara pudra över med snö, eller något annat. Istället är det många som lider, med djup sorg inom sig, som bara sakta kommer att tona bort.

Och här sitter jag, med en kopp varmt te och utan nämnvärda bekymmer, just nu, förutom en envis huvudvärk. Jag har lugna dagar nu när det är lov. Jag läser (äntligen tid till det!), jag skriver, jag fixar saker hemma som blivit liggande, städar (det går bra att "julstäda" efter jul!), går dagliga promenader, och vilar.

Vilan innebär tid att bara vara, att reflektera och komma ner i mig själv. Arbetsdagarnas tempo och uppgifter blir avlägsna. Att få vara sig själv, och för sig själv, är vila i sig. Jag rullar ut dagen framför mig efter behag, har kanske några sysslor som bör göras i tankarna, men när, och om, de verkligen blir gjorda, är en annan sak. Nu gör jag som det mig lyster.

Hoppas ni och jag får njuta av flera sådana dagar framöver. Vi behöver lugnet, som omväxling mot de ibland alltför intensiva arbets- och umgängesperioder som många av oss får och även ofta vill ha. Det får bara inte bli för mycket av det, så att vi glömmer bort oss själva och vad vi värderar högst i livet.

Gott nytt år önskas alla, med betoning på gott, dvs att året må innehålla många goda dagar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar