måndag 30 december 2013

Årsslut - för alla och envar

Vid årets slut kommer många tillbakablickande reportage, krönikor och artiklar i alla media. Jag gillar det, för det ger mig en chans att reflektera över vad som hänt, och påminnas om saker jag glömt. Det kan gälla händelser, företeelser eller personer som haft inflytande på något sätt. Vi påminns också om dem som gått bort, detta år t ex Nelson Mandela och Doris Lessing, men också bloggaren Kristian Gidlund, vars sjukdom, bortgång och sätt att dela sina tankar inför slutet grep många, inte bara mig. En liten tankeställare blir det alltid, när vi påminns om att livet är ändligt och att vi faktiskt har ansvar för vad vi gör med det.

En del tillbakablickar som jag läst ger mig mest en känsla av utanförskap. Artister och låtar som jag kanske känner igen när jag hör dem men inte vet namnet på, lustiga nyhetsinslag och tv-program som jag aldrig sett, eller "flugor" och händelser som gick mig obemärkt förbi. Då påminns jag om hur vi alla ser och upplever livet ur vårt eget perspektiv. Mediafolk som skriver om dataspel, twitterinlägg eller tekniska nyheter lever i en helt annan värld än jag, känns det som, för att nämna några exempel. Det som är viktigt för dig, är kanske ointressant för mig - förstås! Det gemensamma och övergripande finns mest i det som är mer bestående än dagsländorna, ett ord som inte tillhör nyordslistan för 2013 men som alltid är aktuellt. Selfie är däremot ett ord i nyordslistan som fått spridning under året, ett tecken på att vi gör saker på egen hand och vill visa upp oss själva, men också på att tekniken förändrats så att det blivit lättare att ta bilder på sig själv.

Slutligen rekommenderar jag alla att lyssna på Tomas Sjödins vinterprat, om bl a kärlek och om vikten av att vila. Vila för att finna lugn i sitt liv, vila för att visa omtanke, vila för att vi behöver det.

Och så önskas alla ett gott nytt år!

1 kommentar:

  1. Ja snart nytt år, nya möjligheter
    Häng med på min utmaning

    SvaraRadera