måndag 23 december 2013

Julbrev

Seden att skriva julbrev är väl på utdöende, och jag kan inte påstå att jag själv varit särskilt flitig med att skriva just julbrev. Men julkort har jag skickat och fått varje år. Mängden har minskat, både i utkorgen och i inkorgen så att säga - eller brevlådan. Men än så länge fortsätter jag envist att skicka iväg en bunt kort, och gläds mycket åt de hälsningar som kommer, kanske särskilt från vänner som jag inte hör av så ofta.

Hälsningar kommer idag på så många sätt, vi önskar god jul åt alla håll och på alla möjliga vis. De vittnar alla om omtanke om våra medmänniskor, men också om insikt i och förståelse för att vi alla behöver en rofylld paus mitt i vinterns mörker, tid att träffas, prata, äta lite gott och vila från rutiner och stress.

Själv ser jag utöver det fram emot att få tid att läsa och skriva, och få utrymme att utveckla de embryon till tankar som annars lätt drunknar i arbetets brus och medias flöde, men också att gå några längre promenader, att helt enkelt få tid att bara vara, och leva i nuet.

Det mörka nu vi har mitt i vintern är dock något många tycker är svårt att fördra. Själv tänker jag att mörkret visserligen är jobbigt, men en övergående fas som vi inte kommer undan, och man får göra det bästa möjliga av även denna tid. Att tända ljus och vara glad att bo i ett varmt hem räcker en bit, och varma hälsningar från släkt och vänner gör också livet lättare!

Jag hoppas alla läsare får känna värme och glädje under den kommande helgen, och önskar er alla en riktigt god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar