söndag 17 mars 2013

Onda nyheter

I helgen har man kunnat läsa om hur man i Malmö hittat vapen på ett skoltak och om hur man därför ska träna elever och lärare inför eventuella skolskjutningar. Den svenska modellen handlar om att "inrymma" eleverna så att de inte går ut och möter en angripare eller skytt, en betydligt mer stillsam åtgärd än den utbildning i att skjuta som lärare i vissa delstater i USA fått.

Och inte var det oväntat egentligen att något sådant som en skolmassaker skulle kunna ske även här, bara så oändligt sorgligt. Och inte är det heller någon nyhet att det finns ondska omkring oss och att det finns vettvillingar som handlar utan tanke eller känsla för sina medmänniskor. För kan man vara annat än galen, om man skjuter ner oskyldiga människor av en rätt diffus eller okänd anledning? Vad blir bättre av att skjuta ner folk, urskillningslöst och besinningslöst? Inget så vitt jag kan förstå, och det inser ju skytten också, för han (jag känner bara till manliga förövare) avslutar ofta med att skjuta sig själv.

Det är ett meningslöst våld som är obegripligt. Våld som är ämnat att utöka ett lands gränser eller makt, det kan jag förstå om jag än ogillar det. Men en massaker på barn och ungdomar kan inte ha någon mening. Att någon tydligen planerat att skjuta från ett skoltak, mot vem det än vara må, här i Sverige, känns obehagligt och skrämmande. Den trygga värld som jag önskar fanns åt alla känns alltmer avlägsen. Ändå vill jag fortsätta tro på liv och gemenskap, på kärlek och vänskap. För vad vore vi utan det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar