söndag 21 juni 2015

En dag kan vara så olika ...

En vanlig dag
då jag inte gjort så mycket,
bara talat med någon en halvtimme eller så,
läst några nyheter, kanske lyssnat på radio
bara rört mig bland folk, hört röster, sett glimrande ljus, märkt rörelser
strömma in i tankecentralen
för bearbetning och process
i ett utarbetat sinne

bara gjort vardagliga ting, inget ansträngande
egentligen
men hjärnan vill inte mer
ett malande tryck vid vänster tinning, söker sig uppåt;
molar, bränner

min hjärna har fått nog
det är stopp, inget mer kan tas in
protesten är kraftig, värkande

Då sitter jag kanske vid mitt fönster
ser skyar, guldfärgade i underkant, dra förbi mot öster
oftast mot öster
ser solens kvällsljus vila över ekarna
ser vinden leka i rönn och syrén

vilar i mig själv
gör just ingenting
kan inte göra det andra gör
inte se tv, inte träffa någon, inte umgås, läsa, eller tänka

bara är - och väntar på en dag med bättre hjärnkondition
då jag ska orka mer

Och en annan dag kommer
en dag med lite mer kraft
en dag då hjärnan känns nästan normal
ibland, bara ibland

Ibland, men allt oftare
igen
om jag bara minns min hjärnas begränsningar
dess behov av vila och lugn
i en värld full av intryck

Den dagen finns
också
Den dagen är dagar att minnas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar