måndag 12 december 2011

December

Julen kommer närmare, liksom terminsslutet. Denna tid på året, då mörkret sluter sig om oss och man helst vill krypa ner i soffan med en filt om benen och kanske läsa ett ord eller två, då man vill dricka glögg och titta på ljuslågors fladdrande, då måste man, i alla fall som lärare, stoppa undan alla sådana tankar och istället fokusera på arbete. Nu måste alla elevuppgifter rättas så att betyg kan sättas, och det finns ingen respit.

Nåja, det är en övergående period, och sen blir det jul och lov. Julen kan firas på det sätt man själv vill och orkar. Visst finns det traditioner att hålla fast vid, men det är också rätt skönt att befria sig från måsten. Viktigast av allt vid jul är för mig att få ta det lugnt, äta lite gott och umgås med familjen. När sen granen glittrar och friden sänker sig, när jag får tid att gå en lång skön promenad och kanske ringa nån vän, då blir det tid att vara den jag är, innerst inne. Bakom yrkesrollen finns ett jag som inte planerar, sätter mål och bedömer, som inte tillrättavisar eller leder grupper. Ett jag som kan vila i sig själv, så som jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar