söndag 5 februari 2012

Penna eller dator? Både och!

Jag tycker det är märkligt när frågor hårdras in absurdum. I veckan var det ett reportage i DN från Sollentuna, där man använder datorer och läsplattor i stor utsträckning. En rektor uttalade sig och berättade att barnen där lär sig skriva och läsa via dator, och sa att man i princip slängt alla läromedel eftersom man inte skulle läsa läroböckerna sida för sida. Dagen efter rasade Jan Björklund och tyckte att alla måste lära sig skriva för hand först. Och nu pågår en insamling för att ge honom en läsplatta ...

Vad jag inte förstår är detta drastiska sätt att se på saken, så att båda sidor får det att låta som att man antingen ska ha det ena eller det andra. För mig är det självklart att se såväl penna som dator som utmärkta hjälpmedel. Jag vet att de lär barnen även på skolorna i Sollentuna att skriva för hand, men kanske efter att barnen lärt sig bokstäverna via datorn. Om det fungerar bra, så varför inte?

Jag vet också att elever lätt distraheras av att ha hela internet plus spel tillgängliga när de ska göra skoluppgifter på datorn. De måste lära sig att handskas med hjälpmedlet dator på rätt sätt för att nå kunskapsframgångar, så klart. Men min erfarenhet säger mig att för en del barn kan det fram tills de kan det, vara bättre att skriva för hand, eftersom de då lättare kan fokusera på uppgiften. Det var en upptäckt som förvånade mig lite, eftersom vi lätt tror att datorer löser alla skrivproblem.

Ett argument som använts i debatten är att vi måste rusta eleverna för framtiden genom att använda datorer. Men hallå, datorerna tillhör nutiden! De är redan här! Ungdomar är datavana redan idag, faktiskt! Att de är duktiga på sociala media och spel via nätet, men kanske inte är så hemmastadda i ordbehandling, källkritik på nätet etc är skolans uppgift att åtgärda.

Sen är det nog så, att vi under överskådlig framtid ändå får finna oss i att prov och tentor skrivs för hand, och att en stor del av kurslitteratur på högskolor finns mest i fysisk form. Jag tvivlar på att alla de böckerna kommer finnas som e-böcker och liknande. Den framtiden kommer dagens elever också att möta, om de studerar vidare.

Vi har idag förmånen att kunna använda fler medel och media än förr i tiden. De kompletterar varandra och kommer säkert finnas jämsides under lång tid framöver. Det som skrämmer mig lite är när man förväxlar medel med mål. Datorn är i sig inget mål, utan ett medel för att nå mål eller kunskapskrav. Teknik i alla ära, men det är innehållet som räknas. Kunskapen och förmågan att handskas med all information som vi idag kan ta del av är det viktigaste och det som vi måste utbilda våra barn och ungdomar i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar