lördag 18 februari 2012

Vad gör oss glada idag?

Häromveckan blev jag lite betänksam när jag tog upp en diskussion i ett par klasser. Ämnet var hur levnadsvillkoren var förr, hur de är nu och hur man tror de kommer bli i framtiden. Eleverna skulle också fundera på vad som gav lycka under de olika perioderna.

Det kom upp många intressanta tankar och en hel del kunskap kring hur folk levde förr. Flera sa att man förr kanske var lycklig över att ha ett hem och mat på bordet. Familjen var det centrala, och överlevnad viktigast.

Men idag då? Det lades mycket fokus på materiella ting, mer än jag förväntat och hört förut från ungdomar. Några röster hördes om att prylar skulle få mindre betydelse i framtiden och att familjen åter skulle komma mer i fokus. Men överraskande var att så många såg det som lycka att köpa saker. Jag vet inte om det verkligen blivit skillnad på hur unga ser på lycka idag, jämfört med förr, eller om det var elevsammansättningen i just de här grupperna som gav utslag. Jag har annars ofta tyckt mig höra att elever genomskådat konsumtions- och underhållningssamhället mer än vad man kunnat befara, och visat sig vara både kritiska och medvetna.

Just ikväll blev jag själv glad över att höra en låt som avvek från gängse lätt underhållningsschlager i den svenska Melodifestivalen, nämligen Björn Ranelid och Sara Li med den fina låten Mirakel. Mycket bättre än jag väntat! Annorlunda kanske, men mycket, mycket bra, både melodi och text. Att alla kanske inte gillar den kan jag förstå, och att Ranelid ofta väcker känslor och uppståndelse vet vi. Hans böcker har jag på senare år tyckt har varit upprepningar av tidigare böcker. Men det här var nytt och kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar