lördag 17 augusti 2013

Litteratur- och kulturfest!

Idag upplevde jag en härlig och givande dag med litteratur och kultur i högsätet. De goda samtal som jag tycker alltför ofta saknas i vårt samhälle fick gott om utrymme i Sigtuna litteraturfestival, som i år hölls för andra gången. Precis som förra året fanns det massor av högintressanta programpunkter, där det enda tråkiga var att man inte hinner gå på alla (en del finns dock att se via nätet i efterhand).

Detta år blev det de stora samlingarna som lockade mig mest. Mariakyrkan bjöd först på Tomas Sjödin som talade om "Det händer när du vilar" (Boken med samma titel kommer ut senare i höst). Att utgå från vilan som bas, istället för att se vilan som något rekreerande efter arbetet, är en välkommen tanke som vi behöver lyfta fram. Att vila är att släppa taget, och att omskapas, är andra ord jag bär med mig. Det handlar om att våga släppa kontrollen och kanske om att göra det man djupast inom sig vill, som Sjödin sa. Det kan vara svårt att vila för oro, leda och rastlöshet hotar - men om vi "genomlider" dessa väntar en större ro och djupare vila.

Så lyssnade jag på ett samtal mellan Henning Mankell och KG Hammar, lett av Marika Griehsel, även det med mycket intressanta frågeställningar och tankar. "Vad ger mening i våra liv?" var ämnet, och något entydigt svar gavs naturligt nog inte - men att vi vet att vi lever och att livet är ändligt är något som skiljer oss från djuren. Min mening hänger ihop med andras mening, och vikten av solidaritet och att finna mening i relationer och sammanhang var andra tankar som känns både sanna och viktiga att minnas - för nog är det så att vi ibland glömmer att stanna upp och minnas just detta. Livet hastar på och vi dras med. Men bara dumma människor har bråttom, sa Mankell utifrån ett afrikanskt tänkesätt. Han talade också om skillnaden mellan kunskap och information. Idag behöver vi inte kunna något, tror vi ...vi kan ju hitta kunskap på nätet. Men kunskap är förmågan att kritiskt hantera information, som Mankell uttryckte det. Tack, och instämmer till fullo, säger jag! Och att tolkning av information är något som måste växa fram inom mig, utifrån den kunskap har redan har, var Hammar och Mankell överens om.

Jag avslutade dagen med att lyssna på ett samtal kring mindfulness, med bl a Åsa Nilsonne. Vad begreppet innebär kan kännas otydligt, men en beskrivning är att det handlar om att hantera sin inre strålkastare och vara medvetet men också känslomässigt närvarande.
   "Det finns ingen sanning innan den är upplevd" förmedlade Marie Ryd, vetenskapsjournalist, i samma samtal, och så är det nog. För min sanning utgår nog alltid från mig själv. Kanske accepterar jag andras sanningar, men först efter att ha prövat dem mot min egen inre kompass, tänker jag.

Mer kultur och samtal än ren skönlitteratur blev det alltså för mig idag. Men all litteratur handlar väl egentligen om att beskriva livsfrågor och relationer, inom och utom oss. Dagens samtal, som mina sammanfattande ord här bara ger ett litet smakprov av, var välgörande och gav mig både sinnesro och glädje över att ha fått möta så många kloka tankar, och människor. För vi var många som lyssnade, och många som ville höra. Det gläder mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar