måndag 5 augusti 2013

Sommarens bästa

Vilken underbar sommar! Och nästan hela augusti kvar, med sensommarens förhoppningsvis ljumma kvällar och vackra dagar. Men för mig som jobbar i skolan börjar allvaret (jobbet) nästa vecka, och det är dags att summera en del av sommarens höjdpunkter.

Bästa stränderna: 
- Tobisvik utanför Simrishamn, för sin underbara kustlinje där jag gick i strandkanten (vattnet är ofta kallt där), närheten till staden, solen som värmde och de runda sandkornen.
- Tredenborg utanför Sölvesborg, för den mjuka sanden, solen och hedväxterna och den underbara simturen i klart, rent, salt vatten med sikt ner mot den vattrade sandbottnen.
- Domsten för utsikten mot Öresund och Danmark, det vackra hedlandskapet och solnedgångarna.

Bästa café- och matställena:
- Kivik strand för den urläckra kakan, ett mycket trevligt sällskap och den nära kontakten med det blåskimrande havet.
Hylkegården mellan Brantevik och Skillinge, för den absolut godaste rabarberkakan jag någonsin ätit och den lummiga trädgården med vy mot Östersjön.
- Caféet vid Keramik Haget nära Löttorp, för den fantastiska mackan med salami, brieost och fikonmarmelad samt världens godaste bullar!
- Måns Byckare i Simrishamn för den goda äggakagan med knaprigt fläsk och rårörda lingon.

Bästa böckerna (böcker til lyst):
- Little Bee av Chris Cleave. Gripande, spännande och välskriven.
- Mörk jord av Belinda Bauer, oerhört spännande in i det sista och med fascinerande karaktärsporträtt av en brottslings tankeliv (tack DN för sju gratis e-böcker i sommar!).
- En kvinnas hjärta av Agneta Sjödin, med lite tvekan eftersom en del känns väl tillrättalagt och New Age-igt, men där finns också livsvisdom som stärker alla singlar.

Bästa promenad- och cykelturerna:
- Antuna runt, min härliga långpromenadfavorit i traditionell svensk landsbygd med välhållna byggnader, böljande åkermark, skogsvägar, underbara vildhallon och en vacker bro över Väsbyån.
- Cykeltur söderut från Simrishamn till Brantevik, en riktig pärla med sina smala gator, underbara gamla Skånehus och närhet till havet.
- Promenad i Domsten söderut mot de ovanliga campingstugorna i Kulla Gunnarstorp, tillsammans med hunden Maja som jag passade en vecka.

Bästa restipsen:
- Tåget, oöverträffat för avkoppling under resan.
- Vandrarhem, särskilt det i Simrishamn med fin service och ett utmärkt läge.

Bästa vännerna och släkten:
Ni vet själva vilka ni är, ni som förgyllt min sommar genom generösa inbjudningar för kortare eller längre besök! Mycket mer kan berättas, om vänner från förr som jag träffat, om vänner som hälsat på eller som jag fikat eller druckit vin med, vänner som jag haft långa telefonsamtal med, fester och middag med eller utan dans som jag varit på - och sommaren fortsätter!

Vilka är dina höjdpunkter denna sommar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar