söndag 26 juni 2011

Värderingar

För ett par veckor sedan läste jag en intressant spalt i DN där Jonas Thente går in på hur krafter vill tömma Sverige på innehåll. Han tar upp företeelserna tronen, altaret och penningpåsen. Och visst kan jag hålla med om att attackerna på de två förstnämnda är häftiga. Kungen ansätts på ett sätt som gör att man undrar om det är Republikanska föreningen som ligger bakom. Kyrkan angrips för att man upplåtit plats för skolavsluningar i sina lokaler, eftersom de flesta moderna skolor saknar en aula (och kanske pga tradition, men jag tror lokalfrågan var huvudsyftet från början). Skolorna har nog samtidigt sett det som lite bekvämt att präster håller i det hela, och man har förstått att kyrkan velat passa på att föra ut sitt budskap. Att Humanisterna angriper detta är bara väntat, de uppvisar en ytterst rabiat attityd mot allt som andas religion, på ett sätt som jag knappast skulle kalla humanistiskt.
   Alltnog, kärnan i Thentes resonemang känns väldigt välfunnen: det är penningpåsen som ogillar att två institutioner har marknadsfördelar och erbjuder något som man inte behöver gå till en galleria för att finna! Alltså angriper man, med hjälp av sina stödtrupper, de värden som inte är ekonomiskt betingade. Heureka, är det enda jag kan säga!

1 kommentar:

  1. Jag blir lika förbannad, jag! Hjärtat ska tydligen förintas till förmån för det kyliga och beräknande förnuftet.

    SvaraRadera