fredag 26 augusti 2011

Vardagsliv I

Nu har jobbet kommit igång på allvar! En skola utan elever är tom på något vis, det är ju för deras skull vi är där. Men nu är det liv och rörelse om dagarna, och tiden för mig själv blir mer sparsam även kvällstid. Särskilt så här i början av terminen är det många planeringar som ska göras och grupper som ska komma igång med sitt arbete. Och även om man jobbat i flera år så måste man göra nya planeringar, anpassade efter alla olika elever och klasser och kursplaner.
   Visst är det bra att ha ett jobb som man trivs med och att finner glädje i. Det finns mycket i mitt jobb som är roligt! Ibland är det tungt, men om man lyckas lösa problemen känns det dubbelt så bra sen. Det tryck som jag haft i huvudet i mer än tre år påverkar mig än, men känns hanterbart vissa dagar och kanske kommer det lätta ännu mer framöver, om jag finner fler "verktyg" till avslappning.
   Men mitt liv är inte bara jobbet. Jag ser mig inte i första hand som lärare, utan som människa. Och jag måste se till att avsätta tid för mig själv, tid då jag kan vara bara mig själv. Den tiden använder jag för reflektion och lite skrivande, men också till meditation med hjälp av de väldigt bra guidade meditationer som jag fått och som jag brukar lyssna på flera gånger i veckan. Det är också skönt med den morgonpromenad som jag tar till jobbet istället för att åka buss sista biten. Och idag fick vi njuta av sensommarvärme som kom under dagen och som visst ska bestå imorgon när det är lördag och ledigt. Det ser jag fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar