lördag 22 september 2012

Skrivarmöda

Jag har en outsinlig lust att skriva, men kommer inte alltid dit. Dvs några rader blir det alltid, varje dag nästan, men kanske inte där jag tänkt. Istället för att ägna mig åt det jag egentligen vill skriva, klottrar jag några rader i en dagbok eller på ett socialt forum.

Jag har förstått att det är många författares och skribenters största dilemma att finna skrivtid, och det finns massor av råd kring detta. Man ska t ex skaffa sig goda vanor och rutiner, skriva en viss tid eller en viss mängd ord varje dag, och gärna under en särskild tid varje dag. Man ska inte vänta på inspiration, heter det vidare, inspiration kommer medan man skriver och man kan inte förvänta sig att åstadkomma något om man inte ständigt skriver.

Nå, skriver gör jag varje dag, men ... Det är nog bra råd för dem som kan disponera sin tid och verkligen är författare, de som inte har ett arbete att sköta samtidigt. Jag vet också att många lägger stor del av sin fritid på skrivande, samtidigt som de arbetar heltid i ett annat yrke. Så jag beundrar dem! Själv är jag ofta trött efter jobbet och behöver mest vila känns det som. I bästa fall känner jag mig pigg nog att få till några rader eller någon sida varje vecka, men det blir ett långsamt skrivande.

Vissa kvällar ägnar jag åt motion, vilket ju också behövs, och på helgerna ska det städas och handlas, eller bara ta det lugnt, promenera, läsa en bra bok och kanske träffa vänner nån gång. Sedan flera år lägger jag bara sparsamt med tid på tv-tittande, så den tidstjuven har jag i alla fall undanröjt.

Någon kanske tycker att jag behöver ju inte skriva, och det är ju sant. Jag känner ingen press att jag måste. Men så är det ju detta att jag tycker det är så kul! Jag gillar att formulera och uttrycka mig, och har berättelser som jag känner att jag vill skriva. Enda vägen är alltså att försöka finna mina rutiner, mina hål i tiden då jag kan ägna mig åt skrivandet. Det går, bara jag bestämmer mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar