torsdag 27 december 2012

Reflexioner

Precis som många andra säkert gör, så julstädade jag lite inför helgen. Det är skönt att få undan gamla tidningar och rensa bland papper, utöver att dammsuga och dammtorka. På mitt soffbords underhylla hittade jag en del sparade tidningar och/eller utrivna sidor med sådant som jag velat ha kvar, för eftertanke eller för att läsa mer noggrant. Många tankar kring skilda händelser har också passerat mitt huvud utan att formuleras så tydligt eller betänkas på bloggen. Nu, när det lider mot årets slut och jag har lite tid för mig själv vill jag passa på att skriva lite reflektioner kring året som gått. Så, here we go :)

Jag börjar med något som ligger nära i tiden, nämligen debatten kring olika figurers varande eller icke-varande i filmer och andra media, eller i verkligheten för den delen. Det har varit många åsikter i svang om både pepparkaksgubbar och dockor i Disneys filmer, och tidigare i höst en svensk film där Lilla hjärtat fått ett utseende som uppfattades som rasistiskt. Jag, som vit svensk kan kanske inte riktigt förstå allt i detta, säkert är jag också färgad av en slags vana att se bilder utan att närmare reflektera över dess innebörd. Det jag själv tänkte, när den svarta dockan i Disneys tomteverkstad skulle försvinna, var dels att jag inte förstod på vilket sätt den var rasistisk, dels att jag tyckte den vita dockan var minst lika illa att ha med. Så typiskt att framställa en tjej som söt och guldlockig! Flickor ska vara söta och gulliga, och dessutom är ju dockor i princip alltid gjorda som just flickor. Varför det? 

Nåja, det visade sig ju sen att båda dessa dockor togs bort, vilket jag tycker var bra. Man klippte även bort en figur som man var rädd kunde ses som en nidbild av en jude. Däremot får tre roliga gubbar, som jag anser är uppenbar parodi på kineser, finnas kvar ... Vi är nog många som undrar varför!

Det som jag framför allt tycker är märkligt är att inte alla typer av människor tydligen ska få skildras på bild? Är det automatiskt rasistiskt om jag målar någon med mörk hy? Är jag inte minst lika rasistisk om jag vill gömma undan allas olikheter och låtsas om att det inte finns folk med olika hudfärg, kön, längd etc? En sång som jag skulle vilja kalla söndagsskolsång dyker upp i bakhuvudet, den handlar om att Jesus älskar alla barnen: "röd och vit och brun och svart, gör detsamma har han sagt" ... och är det inte det vi alla vill? Vi talar om lika rättigheter för alla, och hur får man lika rättigheter om man inte får visas, finnas eller synas? Vit man i västvärlden, är det den enda normen?

När jag var liten fanns inte den svarta dockan med i paraden av leksaker, och jag minns också att de små tomtenissarna då hade röda kläder. Nån gång, kanske på 70- eller 80-talet, dök den svarta dockan upp, liksom några andra figurer som gjorde paraden mer lättbegriplig. Jag kan inte minnas att det var några protester då, själv tyckte jag det var naturligt att man visade även en svart docka som uppenbarligen funnits med i filmen från början men sen av någon anledning censurerats bort. Jag tänkte att det var ett slags framsteg och en utveckling, från ett monokulturellt samhälle med minnen från apartheidtiden i USA, till ett samhälle där alla fanns med. 

Frågan jag ställer mig är vidare vad debatten som följde kring Disneyfilmen den här gången egentligen handlade om? Är det för att vi alla numera så lätt kan tycka saker i olika sociala medier, som det blir så stort och upphaussat? Är det media i form av tidningar, tv mm som underblåser? Är det snabbheten i dagens medievärld som gör att man inte ger sig tid att tänka efter? Är det rädslan för förändringar som egentligen ligger bakom - allt ska vara som det alltid har varit? 

Det verkar så lätt att stämma in i körer av ogillande mot än det ena och än det andra. Jag bryr mig egentligen inte om ifall man har med just den svarta dockan, eller Lilla hjärtat. Om någon känner sig kränkt så ska vi förstås ändra eller ta bort bilder. Min julstämning ligger inte heller i en Disney-figurs varande eller inte. Men fortfarande förstår jag inte varför det är bättre att plocka bort, än att ta med alla i en gemenskap där vi visar alla hudfärger, alla kön och alla åldrar.

Ps. Jag använder med förkärlek stavningen reflexion istället för reflektion. Det blir då tydligare att det handlar om en återspegling, en reflex, av något. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar