fredag 17 maj 2013

Förutsättningar

Det är lätt att förutsätta att andra tänker som vi, eller att alla andra har samma förutsättningar. Självklart vet vi att levnadsvillkor kan se väldigt olika ut, men det verkar vara naturligt att utgå från sig själv och sitt eget sätt att tänka och leva i de flesta frågor. Sen lär vi oss att se saker på andra sätt genom möten av olika slag, såklart.

Jag förutsätter själv att de flesta har tillgång till en dator och internet. Det är något så naturligt idag. Många äldre har det inte, men de förutsätts visst klara sig ändå. Och det gör de, förstås!

Själv har jag valt att inte ha en smartphone, eller ens en mobil med internet i. Jag ser inte behovet. Men det verkar vara något som man förutsätts ha, med tanke på hur folk pratar kring det, och dessutom med överflödet av appar som man förväntas vilja ladda ner till sin mobil. Vissa appar funkar också för datorer, men många program är tänkta att man ska använda mobilt, i en laptop eller vanligast smartphone. Överallt ser man hur det görs reklam för den ena mer finurliga appen efter den andra, allt för att man ständigt ska kunna vara förberedd på allt, verkar det som. Och inget behöver man kunna eller veta, tror jag, allt kan man alltid söka på nätet eller med hjälp av en app.

Det är förstås ofta i media, eller på mitt it-inriktade jobb, som jag hör eller läser om detta, och det står ju som alltid var och en fritt att välja hur man vill leva och vad man vill köpa. Många appar är gratis eller väldigt billiga, efter vad jag hört. Men själv klarar jag mig utmärkt utan dem! Jag önskar bara att journalister och informatörer också insåg att man fortfarande kan leva, och leva mycket gott, utan att ständigt vara uppkopplad. Och jag önskar att man inte alltid (nästan) hänvisade till information på nätet, en app eller en QR-kod. Vi är många som INTE lever våra liv med ständig uppkoppling.

Och faktiskt tror jag att det kommer bli en back-lash så småningom, när folk upptäcker att livet, det lever vi här och nu, inte i en förgänglig och ständigt föränderlig cyberrymd. Fler och fler kommer lägga undan sina opersonliga mobiler och börja prata med varandra och tänka själva, istället. Eller vad tror du? Förutsätter jag  nu att alla är som jag? Nja, nog vet jag att många, både gamla och unga, har behov av mer än digitala möten.  Och som i fråga om all teknik, så lär vi oss så småningom att använda den klokt och på ett sätt som passar oss - det tror jag absolut!

Ps. Jag är inte teknikfientlig eller särskilt gammaldags - men med åren kommer kanske en viss kritisk inställning till neofili - ni som läst min blogg förr vet vad det är!
Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar