fredag 26 juli 2013

Sommarresor och fri tid

Sommarvärmen håller sig kvar denna torra juli som inte alls liknar förra årets - tack för det! Då fick man vara beredd på en skur mest varje dag. Nog föredrar jag dagar som dessa, med sol och värme. Visst kan det kännas alltför varmt, men lösningen är rätt enkel: jag håller mig i skuggan eller inomhus med balkongdörren öppen.

Min sommar har hittills bestått av många roliga, trevliga och mysiga möten med vänner och släkt, i olika former, men också tid för mig själv och för egna upptäcktsfärder. Tåget mot Skåne - Blekinge har fått transportera mig mer än en gång, med rogivande rälsdunk och vyer över vårt vackra land. På tåget kopplar jag av, läser lite eller slumrar till. Det är semester!

Till Öland begav jag mig istället med buss, vilket mer känns som en lång, svettig och trång transport. Då måste man vara beväpnad med tålamod, böcker, musik och, får jag erkänna, en påse godis. Men det går, det med!

Jag har ingen bil numera, och tillhör därmed kanske framtiden. Jag har nämligen hört att västvärlden nu anses ha nått "car peak", dvs toppen av bilinnehav. Färre ungdomar tar körkort, och i takt med att fler bor i städer där man inte behöver bil, och där det ofta är svårt att hitta parkeringsplats, minskar bilägandet.

Det är förstås lite av en vanesak att vara utan bil, och det passar inte alla faser i livet, eller platser. Bor man på landet, eller har familj och barn som ska skjutsas, är bilen oöverträffad. Men för mig är det frihet att inte ha bil.

Och sommarens frihet, där jag styr mina dagar själv, ger mig också allt tid i världen att cykla, gå till fots eller vänta på bussar. Livet är med mig hela tiden, liksom tiden. Om jag är hemma eller på ett försenat tåg är egalt - jag bara är, där jag är. Jag är tacksam över att slippa känna press och stress, och hoppas alla läsare också har en skön och fri sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar