lördag 28 september 2013

Om tankar och liv

Inga tankar är unika. Vi bara formulerar dem på olika sätt, eller fokuserar på att visa och upptäcka just de tankar och aspekter som är viktiga för oss, just där och då. Mina tankar är påverkade av liv, litteratur, utbildning och kultur, ja av allt som rör sig omkring mig och oss.

Att dela sina tankar med en lyssnare, betraktare eller läsare kan skapa gemenskap.

Att läsa andras tankar, lyssna på musik eller se på konst ger mig perspektiv på mig själv.

Om jag inte glömde så mycket skulle jag vara mycket klokare. Ibland kanske det är bra att glömma. Glömda tankar kan ändå vara införlivade med min tankevärld - tror jag.

Att inget förvänta sig är ett sätt att möta livet. Att hoppas är en grund för att klara av livets motgångar.

Att leva är att följa den väg man tror på - eller där man hamnat.

Att tömma huvudet på tankar ibland, och bara vila i dagen och stunden, är välgörande.

Att leva enkelt och se vad som händer, utan planer och bekymmer, är inte så dumt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar