torsdag 19 januari 2012

En förändrad tatuering

Läser om den nya filmen baserad på Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. I den amerikanske versionen har Lisbeth Salander förvandlats från att vara en viljestark, intelligent kvinna som inte "tar skit", till en kvinna som kuvas och på filmaffischen mest ser ut som ett sexobjekt, fjättrat av en man.

Jag har inte sett någon av filmerna men läste boken när den var rätt ny. Lisbeth är en tuffing som drivs av hämndbegär, och det med all rätta. Hon är inte kvinnlig på det sätt som vi är vana att se i media. Skildringen är målande och tydlig. En del scener i boken är så starka att jag har svårt att tänka mig att se dem filmade, det räcker med de fasansfulla bilder som målas upp i mitt huvud utifrån texten. Kanske är jag överkänslig, jag ser ju sällan våldsfilmer, men jag vill inte heller förråas och vänja mig vid den typen av scener.

Jag undrade lite när jag först hörde att det även skulle komma en amerikansk version av The Girl with the Dragon Tattoo, som den heter på engelska. En så ny film, varför skulle man göra om den redan? Den hade ju redan slagit världen över. Ville man helt enkelt passa på att tjäna mer pengar i en annan produktion? Men nu tänker jag att kvinnobilden i den första filmen störde en mansdominerad världsbild. Kvinnor som är starka utmanar männens maktposition. Vi tror att vi lever i ett jämlikt samhälle i Sverige. Vi tror kanske att det finns jämlikhet i hela västvärlden, eller kanske i hela världen. Att man så snart vill komma med en version som starkt skiljer sig från Stieg Larssons bok visar att det tyvärr inte är så. Kvinnan ska veta sin plats, mannen är starkast, och ve den som försöker utmana den uppfattningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar