lördag 28 januari 2012

Författardag

Gårdagens författardag gav många goda intryck. En hel dag fylld av intressanta författare som presenterade sig själva och sina böcker skänkte mig inspiration, glädje och läslust!

En av de mest fängslande var kanske Mats Kempe som mycket levande berättade hur det kom sig att han började skriva. Det startade redan innan hans födelse ... och en familjs historia kunde så leda till en roman. Elisabeth Åsbrink hade på även hon genom personliga upplevelser och kontakter fått stoff och intresse för att skriva sin Och i Wienerwald står träden kvar. Flera författare berättade om hur de börjat skriva, och hur de tänker om skrivande - även det mycket givande!

Diktläsning av Mattias Alkberg gav lust att läsa mer av honom, Stefan Einhorn talade varmt om godhet och ondska (och puffade för sin nya bok!), Sara Lundberg berättade om Vita streck vilket fick mig att känna att även jag ska läsa de två bilderböckerna om Vita. Och många fler berättade och inspirerade ... När så Per Nilsson avslutade med att tala om det roliga och häftiga i att tala om böcker med skolklasser blev det en härlig avslutning på en väldigt fin dag på Polstjärnan.

Litteraturdagen avslutades för mig med att jag åkte förbi biblioteket och hämtade den bok jag väntat på i några veckor, Murakamis 1Q84, första delen. Ska bli kul att äntligen läsa den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar