lördag 21 januari 2012

Tidstecken

Språket är något som ständigt förändras och utvecklas. I talspråket kommer nya ord in, som slang, gruppspråk eller kanske yrkesspråk. Så småningom börjar vi kanske använda några av dem även i skriftspråk. Ord och uttryck kan fungera som gruppmarkörer och ibland utesluta dem som inte är med i gruppen.

I språket ingår även tecken. Vi har vant oss vid smileys och och andra tecken som symboliserar ord och uttryck. Förkortningar som lol och irl sprider sig, och när de blir vanliga har de som myntade uttrycken oftast redan övergett dem. Nyhetens behag är viktigt, och gamla ord och uttryck ersätts av nya.

Sedan en tid tillbaka omges vi även av underliga svartvita tecken, som ett slags sammelsurium-punktkod. Jag har förstått att det är koder som används för applikationer till smartphones, eller för att man ska länkas till en internetsida. Det som förvånat och stört mig lite är att de dykt upp utan närmare förklaring till vad de är och hur de används. Det är som ett språk enbart för invigda. Igår såg jag en sådan svartvit punktruta infogad i en reklamskylt, som faktiskt hade en liten förklaring: "Läs av koden så får du veta mer". Jaha, och läsa av med vadå? Var lär man sig det? (Jodå, jag har gissat och hittat rätt svar till hur man gör!)

Det jag vill komma till är just dessa koders funktion av att inne- och utesluta. För dem som är "inne" är koderna självklara. Men en del, kanske många, befinner sig utanför denna gemenskap. Själv är jag gärna nedkopplad så mycket som möjligt och har inte ens internet i mobilen. Och kanske börjar jag bli så gammal att jag kommer att upptäcka fler och fler signaler och koder i samhället som är rena grekiskan för mig? Må så vara, de är bara utanverk och skilda från det verkliga livet - irl!

2 kommentarer:

  1. Kanske är det skönt att det blir så! Då besparas vi anti-teknikmänniskor lite av den överflödsinformation som finns.

    SvaraRadera
  2. Idag stötte jag förresten på rätt term för de konstiga mönster jag talar om ovan. QR-kod heter det! Och QR står för quick response. Men det visste kanske alla redan ... :)

    SvaraRadera