fredag 24 augusti 2012

Att skriva böcker

Att jag gillar att skriva är kanske rätt självklart, eftersom jag har en blogg. Men mycket hamnar förstås inte på bloggen. Egentligen är mitt huvudintresse just nu annat skrivande.

För några år sedan fick jag en idé om en bok jag ville skriva. Varför vet jag inte egentligen, det kom bara flygande till mig under en föreläsning. Under senaste året har jag samlat en del material, mest under enstaka lovdagar då jag oftast känner att mitt jobb tar mycket tid och kraft. En dröm är att få mer tid till skrivande, och inte behöva jobba så mycket som lärare. På sätt och vis är läraryrket fantastiskt, men det är också krävande och stressigt och jag känner inte att det ger mig så mycket utbyte längre - största ljusglimten är dock fortfarande eleverna (och jättefina kollegor), vilket är jätteviktigt att påpeka. En del tror ju att det är stökiga elever som gör lärare trötta, men för de flesta är det nog alla otaliga sysslor, administration och dokumentation som tar på krafterna. Det är ju inte heller för att sköta sånt som man valde att bli lärare - i så fall kunde man ju valt något administrativt jobb!

I somras gick jag en skrivarkurs, eller Författarkurs som den så vackert hette, mycket för att få hjälp med hur jag skulle handskas med materialet och få ihop det till en bra berättelse. Kursen var otroligt givande och gav många redskap för hur man kan bygga en text så att den blir spännande, intressant och läsvärd. Det betyder ju inte att jag automatiskt kommer lyckas göra just detta, men det gav mig i alla fall lite bättre kunskaper om vad som är viktigt att tänka på. För även om jag är lärare i bl a svenska och alltså undervisar i hur man kan och ska skriva olika texter, och fast jag har läst många böcker och studerat litteraturvetenskap på universitetet så känner jag mig som en amatör när det gäller att skriva annat än utredande text. Icke desto mindre är det otroligt kul och stimulerande att försöka få till något som andra kanske kan vilja läsa med nöje!

Nyligen kände jag att det även fanns en annan bok som pockade på att bli skriven. Så nu har jag två projekt igång! Det går långsamt än så länge, men det får ta den tid det tar. Allt är processer och det enda jag kan göra är att ge det all tid jag kan. Och mitt mål är faktiskt att en dag publicera (dvs inte i bloggform), på ett eller annat sätt. Slutligen ett citat från Neil Gaiman: ”Finish what you’re writing. Whatever you have to do to finish it, finish it.” (Tack, Jorun!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar