tisdag 17 juli 2012

Hönsigt

Jag har ett kort hemma, ett konstkort, som föreställer sex hönor med kvinnliga människohuvuden. Bakom dem står en tupp, han är alltigenom tupp, med kam och haklapp. Han sträcker upp näbben och ser bestämd ut, tuppen. Och glad kan han vara, som fått bevara sitt tupphuvud! Hans kropp syns inte men han är säkert tupp från kam till tars och tå.

Det förefaller som att tavlan vill förringa kvinnor och framställa dem som hönshjärnor. En av "kvinnorna", den bakersta, har svart fjäderdräkt och håller ut sina vingar i en beskyddande gest, omfamnande de andra. Hon är väl högsta hönset, kan tänka. Hur som helst tycker jag det är en rätt hemsk bild. Jag fick den vid ett besök på Nationalmuseum i våras, som tack för att jag svarat på en enkät. Tavlan finns alltså på museet och är målad av en svensk, Johan Pasch (1706-1769).

På baksidan av kortet ser jag att namnet på tavlan är "Le tableau des poules", vilket betyder Hönstavlan. Vid en sökning finner jag att tavlan är en satirisk avbild av hovdamer, och Pasch har väl då velat visa hur virriga dessa var, yra som höns. Jag vet inte omständigheterna kring det, men jag tycker det är anmärkningsvärt att man idag, 2012, delar ut just det motivet till besökare på Nationalmuseum. Må vara, att det är en tavla som finns där, men jag tycker det är en synnerligen illa vald gåva, som i alla fall jag motvilligt tog emot, endast pga att jag i brådrasket fann det svårt att förklara varför jag inte skulle vilja ha kortet.

Jag vet inte heller varför just det kortet delades ut. Kanske var det bara en slump, kanske hade man många kvar av just det motivet, kanske kan man se det som en rolig anspelning på debatten om "hen" ... fast det är nog väl långsökt! Hur som helst ogillar jag som kvinna att en sådan bild, där kvinnor förringas och förlöjligas, delas ut till besökare. För inte var det väl så, att höns på den tiden sågs som uppskattade, intelligenta varelser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar