söndag 1 juli 2012

Intighet

Jag snubblade, i bildlig bemärkelse, över en staty gömd under några vissna, blöta löv, när jag var i Lund.  Bildligt, eftersom det inte gick att snubbla över den bokstavligen, då den var stulen. Och frågan är om man någon gång kunnat snubbla över den mer än imaginärt?

Statyn var utmärkt med två plaketter bland gatstenarna. Statyns namn var Intighet, och den första plaketten sa att den "uppförts" 1984 av Uarda (eller av Uarda-akademien (?), som fått sitt namn av studentspexet Uarda som  numera genomförs vart fjärde år).
   Plakett nummer två omtalade att Intigheten bortförts från platsen av okända förövare några år senare.
   Huruvida det någonsin funnits något mer än en plakett på platsen vet jag inte, och inte heller hur den statyn i så fall kan ha sett ut. Konstnärer kan ju visualisera det mesta, så nog är det tänkbart att i konst visa det som inte finns. Men nej, Intigheten visas nog bäst genom just ingenting!

Jag antar att fler än jag lättade vandrat vidare från platsen, så skönt att Intigheten inte finns kvar på platsen utan bortförts! Och om Intigheten någonsin funnits mer än i vår fantasi, så är jag tacksam för svar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar