tisdag 8 mars 2011

Att se varandra och samtala

Ingen är profet i sitt eget land, sägs det. Jag tänker att det även kan betyda att de vänner och den familj du har omkring dig saknar eller brister i förmåga att se ditt rätta jag. Självklart gäller det även mig: ser jag vem den andre är? Viktigast ändå, att försöka se den andra som den det är, inte som jag tänker att han/hon ska vara (som en klok son sa en gång).
   I ett samtal där motparten inte har förutfattade meningar om vem jag är kan jag genom att lyfta mina tankar och pröva dem, finna mitt inre jag. Det är viktigt att pröva sina tankar i samtal, säger Owe Wikström, och det håller jag med om. Jag prövar ofta tankar och har idéer som jag vill testa mot andra. Genom att tala om dem ser jag sedan klarare vad jag menar.
   Den som kan lyssna  och fråga, kanske ställa prövande frågor, blir mycket värdefull i sådana samtal. Och när motparten också vill tala, lär jag mig något om den personen, vilket kan väcka saker inom mig själv. Svaren behöver inte uttalas, men tankar kring frågor som väcks kan prövas. Viktigast i samtalen är då inte att motparten får veta vilka svar man funnit (om man inte vill), utan att man själv får större insikt om sig själv.
   Bättre att lyssna och ställa frågor, än att ge svar - bra att komma ihåg i många sammanhang!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar