måndag 21 mars 2011

Krig och fred

Det finns saker i livet som jag saknar förmåga att förstå. Just nu är gäller det anfallen mot Libyen. Jag kan inte förstå varför fredliga västmakter begår krigshandlingar. Jo, det är säkert eländigt och odemokratiskt i Libyen, men protesterna från västdemokratiska länder har varit ohörbara under massor av år. Nu har man plötsligt (ur mitt perspektiv i all fall) bestämt sig för att säga ifrån. Att FN agerar är bra! Men när det leder till krigshandlingar där även länder som Sverige kan bli inblandade, då undrar jag vad det är för pojkar som är ute och leker i sandlådan. Drömmer alla politiker om att få starta krig?
   All sann demokrati måste byggas underifrån, genom folkets egna handlingar. Vi ska låta det libyska folket skapa sitt land. Vi kan stödja dem, men att gå i strid som nu tror jag inte leder till något gott. Tyvärr finns det många exempel på när Storebror tror han ska ställa allt tillrätta, som det inte alls blir bra. Långa plågsamma tider där civilbefolkning far illa, strider som leder till fallna soldater ... Jag oroar mig för hur detta ska sluta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar