söndag 13 mars 2011

Katederundervisning

Björklund har sina ljusa sidor. Idag påpekar han med all rätt att det finns många goda sidor med katederundervisning, i det goda exemplet gärna med samtal som en ingrediens. Vi lär av varandra, och att lyssna på lärares genomgångar och på klasskamraters frågor och tankar tycker jag också är en framgångsrik väg. Självklart ska varje elev också få tillfälle att jobba i sin egen takt med olika uppgifter, men att sätta elever på alltför mycket eget arbete gynnar bara de starka. (Fast de klarar å andra sidan alla undervisningsmetoder)
   Problemet har kanske varit att man förväxlat katederundervisning med kadaverdisciplin? (Varför kadaver finns i detta sammanhang är en annan fråga ...) Hur ska man kunna lära sig nytt om man mest ska söka själv, i den djungel av information som vi lever i idag? Läraren ska handleda elever till kunskap, men det sker både genom genomgångar och genom vettiga uppgifter, där de på egen hand kan finna kunskap - och kanske få en aha-upplevelse på köpet. Heureka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar