onsdag 2 mars 2011

Livet

Livet är nära förbundet med arbetslivet. För mig är jobbet så krävande, att jag känner att hela livet påverkas.
   Ändå är det i alla fall för mig det liv som levs utanför jobbet, som är det mest väsentliga. Då kan jag vara mig själv på ett annat sätt, utan att fylla rollen som duktig arbetstagare. För duktiga, det tror jag de flesta vill vara. Jag vill att min arbetsgivare ska tycka att jag gör ett bra jobb, och jag blir mer tillfreds med mig själv också, när jag känner att jobbet flyter på och ger resultat. Och jobbet är nödvändigt, för att få en inkomst.
   Balansen är svår att få, mellan jobb och fritid, det vet vi alla. Jag försöker prioritera på jobbet, så att orken ska finnas kvar efter arbetstid. Oftast misslyckas jag dock ... och jag vet att det är så för många. Något fel är det på hur vi ordnar våra liv, om det inte finns kraft kvar till det vi tycker är viktigast. Och tyvärr har vi inte själva makten över våra liv fullt ut. Men det jag inte kan göra något åt, det får jag acceptera. Och det jag kan påverka, det får jag jobba med. Det kan ta tid, men ingen annan förändrar ditt liv åt dig.
   Och mitt mål? Att leva så att jag skadar så få som möjligt och kan leva mitt eget liv så gott som möjligt. Ett gott liv betyder inte ett liv i överflöd, utan ett liv i harmoni och balans, där jag ska få tid till eftertanke och kunna njuta av dagen, så som den är. Det enda jag vet, är att jag lever nu, idag, och i nuet kan jag finna harmoni och "lycka".

1 kommentar: